NPI SOLSKYDD


Integritetspolicy

Gäller för behandling av personuppgifter via vår webbplats och i samband med offerter, beställningar och uppdrag.


1. Personuppgiftsansvarig

Nilssons Persiennindustri AB (“vi”, “oss”) är personuppgiftsansvarig.
Org.nr: 559417-0192
Adress: Grödingevägen 51 NB, 147 31 Tumba
E-post: info@npisolskydd.se• Tel: 08-530 304 44
Kontakt för integritetsfrågor: info@npisolskydd.se


2. Vilka uppgifter vi samlar in

  • Identitet & kontakt:namn, e-post, telefon, företag, roll.

  • Ärendeuppgifter:fritext i formulär, order-/offertinformation, bilagor (t.ex. bilder/mått).

  • ROT/RUT-uppgifter:personnummer, adress och fastighetsuppgifter vid skattereduktion.

  • Tekniska data:IP-adress, tidsstämpel, webb- och enhetsinformation (se även Cookies).

  • Marknadsföringspreferenser(om du lämnar samtycke).


3. Ändamål och laglig grund

Vi behandlar personuppgifter för följande ändamål:

  • Svara på förfrågningar, lämna offerter och hantera kundrelationer
    Laglig grund:Artikel 6.1 b (nödvändig för att fullgöra avtal eller förberedelser inför avtal) och Artikel 6.1 f (berättigat intresse: effektiv kundservice).
    Intresseavvägning finns och kan tillhandahållas i sammanfattning på begäran.

  • Utföra beställda arbeten, leverans, fakturering och garanti
    Laglig grund:Artikel 6.1 b (avtal) och Artikel 6.1 c (rättslig förpliktelse, t.ex. bokföringslagen).

  • ROT/RUT-administration (personnummer, fastighetsuppgifter m.m.)
    Laglig grund:Artikel 6.1 c (rättslig förpliktelse enligt skattelagstiftning; uppgifter lämnas till Skatteverket).

  • Reklamation, garantiärenden och rättsliga anspråk
    Laglig grund:Artikel 6.1 b och Artikel 6.1 f (kundvård samt att kunna styrka och försvara rättsliga anspråk).

  • Dokumentation av uppdrag (t.ex. mått, foton från platsbesök)
    Laglig grund:Artikel 6.1 f (korrekt offert, planering och styrkande av utfört arbete).
    Vi begränsar foton till det som behövs och undviker att få med personer, särskilt barn, där det är möjligt.

  • Nyhetsbrev och marknadsföring(endast om du har lämnat samtycke eller om du är befintlig kund med möjlighet att avregistrera dig)
    Laglig grund:Artikel 6.1 a (samtycke, kan återkallas när som helst) och i vissa fall Artikel 6.1 f (marknadsföring till befintliga kunder, med tydlig opt-out).

  • Kundnöjdhetsenkäter(efter utfört arbete)
    Laglig grund:Artikel 6.1 f (utveckla och förbättra våra tjänster; alltid enkel opt-out).

  • IT-säkerhet och felavhjälpning(t.ex. loggar, missbruksbekämpning, teknisk drift)
    Laglig grund:Artikel 6.1 f (upprätthålla en säker och fungerande IT-miljö).

  • Säkerhetskopiering (backuper)
    Laglig grund:Artikel 6.1 f (skydda data och kunna återställa system vid driftstörning).
    Backuper följer rullande rotation och rensas enligt rutin.


4. Lagringstider

  • Förfrågningar som inte leder till affär: sparas i högst 12 månaderför uppföljning och kundservice (vi gör minst årlig rensning).

  • Kund- och orderdata: sparas i 7 årenligt bokföringslagen (räknat från räkenskapsårets slut). Detta omfattar t.ex. fakturor, betalningar och bokföringsunderlag.

  • Reklamation/garanti/tvister: sparas tills ärendet är avslutat och i förekommande fall upp till relevant preskriptionstid.

  • Marknadsföringsuppgifter: sparas tills du återkallar ditt samtycke, invänder mot marknadsföring eller som längst 24 månaderefter senaste interaktion.

  • Loggar för IT-säkerhet: sparas så kort som möjligtoch längst 12 månader, om inte längre tid krävs för felsökning eller missbruksbekämpning.

  • Backuper: rensas genom ordinarie backup-rotation.


5. Mottagare och överföringar

Vi delar uppgifter endast när det behövs och med lämpliga avtal. Exempel:

  • Webbhotell/formulärtjänst och e-post/IT-drift(t.ex. Google Workspace).

  • Affärssystem/CRM/fakturering(t.ex. Fortnox).

  • E-signering/kontraktsverktyg(t.ex. GetAccept).

  • Underentreprenörer/montörer/elektrikerför mätning, installation, felsökning och service (antingen som personuppgiftsbiträden enligt avtal eller som egna personuppgiftsansvariga när de agerar i eget namn).

  • Leverantörer och logistik/transportför beställning och leverans av material.

  • Kreditupplysningsföretag och inkasso(vid behov).

  • Myndigheternär vi är skyldiga enligt lag (t.ex. Skatteverketför ROT/RUT).

Överföring utanför EU/EES:
Vissa leverantörer kan finnas utanför EU/EES. I sådana fall använder vi godkända skyddsmekanismer (t.ex. EU-kommissionens standardavtalsklausuler) och gör nödvändiga riskbedömningar.


6. Cookies

Vi använder nödvändiga cookies för att webbplatsen ska fungera. För analys/marknadsföring använder vi endast cookies med ditt samtycke. Läs mer och ändra val i vår Cookiepolicy.


7. Dina rättigheter

Du har rätt att:

  • få bekräftelse på om vi behandlar dina uppgifter och få registerutdrag,

  • begära rättelse, radering(“rätten att bli bortglömd”) och begränsning,

  • invändamot behandling baserad på berättigat intresseoch mot direktmarknadsföring,

  • återkalla samtyckenär som helst (gäller framtida behandling),

  • få ut uppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format(dataportabilitet) när behandling sker med stöd av samtycke eller avtal.

Vi kan behöva be dig styrka din identitetnär du utövar dina rättigheter. Radering kan inte göras där lag kräver fortsatt lagring (t.ex. bokföring). Kontakta oss via uppgifterna under punkt 1.


8. Klagomål

Om du anser att vi behandlar dina uppgifter i strid med GDPR kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)på imy.se.


9. Säkerhet

Vi vidtar tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter, bl.a. åtkomstkontroller, kryptering där lämpligt, loggningoch behörighetsstyrning.


10. Uppdateringar av policyn

Vi kan uppdatera denna policy. Den senaste versionen finns alltid på denna sida.

Senast uppdaterad: 2025-09-13.